Superalimente - mit sau realitate?

Jul 28, 2022

În ultima vreme, se pare c─â nu mai putem naviga pe Internet f─âr─â s─â auzim de un nou superaliment.

Un aliment care este atât de bogat în nutrien╚Ťi, fiind promovat mai intens decât alte ingrediente.

Culmea este c─â în dic╚Ťionarul explicativ al limbii române, termenul de „superaliment” .....nu exist─â­čśŐ

Exist─â acest termen de „superfood” în limba englez─â care înseamn─â „a food that is considered to be very good for your health”, adic─â, un aliment care este considerat a fi foarte bun pentru s─ân─âtatea ta.

Dac─â ai curiozitatea s─â cau╚Ťi pe Internet dup─â acest cuvânt „superaliment” sau „superfood” vei g─âsi o list─â întreag─â de ingrediente...mai exact, mie mi-au ap─ârut nici mai mult nici mai pu╚Ťin de 109.000.000 de rezultate.

Wow! Impresionant, nu?

Dar cum ne descurc─âm cu toate aceste informa╚Ťii?

În general, prin acest termen de „superaliment / superfood” sunt descrise aproape toate fructele ╚Öi legumele, cum ar fi: fructele de p─âdure, broccoli, frunzele verzi, algele dar ╚Öi anumite condimente ╚Öi plante aromatice, precum turmericul sau cimbrul -  în general acele ingrediente care ofer─â un nivel mare de energie ╚Öi te ajut─â s─â ai o via╚Ť─â mult mai activ─â.

Superalimentele sunt, de asemenea, cunoscute ╚Öi pentru c─â ard caloriile ╚Öi îmbun─ât─â╚Ťesc metabolismul.  

Se pare c─â  ini╚Ťial, acest termen de „superfood” a fost folosit prima dat─â ca s─â descrie ╚Öi s─â vând─â cât mai bine ...bananele (culmea este c─â nu prea mai g─âse╚Öti bananele în prezent pe aceast─â list─â de superalimente).

Ce interesant, nu?

Te-ai fi a╚Öteptat ca acest termen de „superaliment” s─â fi fost utilizat de cercet─âtori, nutri╚Ťioni╚Öti, persoane care s─â promoveze în general un stil de alimenta╚Ťie cât mai s─ân─âtos.

╚śi când colo, a fost folosit prima dat─â într-o strategie de marketing prin care „The United Fruit Company” a ini╚Ťiat o campanie publicitar─â pentru a promova importul de banane în SUA ╚Öi vânzarea acestora.

Au fost publicate astfel tot felul de articole prin care erau scoase în eviden╚Ť─â beneficiile consumului acestui fruct – bananele erau promovate ca fiind ieftine, u╚Öor de digerat, cu u╚Öurin╚Ť─â de g─âsit, bune atât g─âtite cât ╚Öi în form─â proasp─ât─â. Pentru a încuraja un consum cât mai mare, promovau un consum zilnic de banane la micul dejun, prânz ╚Öi cin─â.

Dup─â ce au fost f─âcute mai multe studii cu privire la calit─â╚Ťile nutri╚Ťionale ale bananelor, acestea au devenit extrem de populare.

De acolo pân─â la a eticheta diverse ingredinte ca „superalimente”, a mai fost doar un pas.

Pentru c─â cei care comercializeaz─â diverse produse ╚Ötiu foarte bine pe ce „butoane” trebuie s─â apese ca s─â creasc─â vânz─ârile produselor respective.

Asta pentru că au fost făcute studii din care a rezultat că 40% dintre consumatori sunt dispuși să plătească mai mult pentru alimente care pot aduce cu sine un beneficiu pentru sănătate.

Un studiu realizat de Mintel în 2015 arat─â o cre╚Ötere de 35% la nivel global a produselor etichetate ca „superaliment”, „superfruct” sau „supercereal─â” care nu a facut altceva decât s─â sporeasc─â cantit─â╚Ťile de produse vândute.  

Iar pentru aceia dintre noi care c─âut─âm s─â ne îmbun─ât─â╚Ťim continuu starea de s─ân─âtate, no╚Ťiunea de „superaliment” poate fi mai mult decât tentant─â ╚Öi s─â ne determine s─â scoatem mai rapid sau mai mul╚Ťi bani din buzunar.

De cât ori nu am fost tenta╚Ťi s─â cump─âr─âm un produs care promitea c─â vom slabi sau c─â ne vom vindeca peste noapte?

S─â nu ne am─âgim ╚Öi s─â c─âdem în aceast─â capcan─â a marketingului.

Pentru c─â a promova un superaliment ar putea însemna ╚Öi s─â ai un super câ╚Ötig.

Nu contest─â nimeni calit─â╚Ťile nutri╚Ťionale ale unui „superaliment” dar este clar c─â acest termen este folosit mai mult ca s─â atrag─â clien╚Ťi ╚Öi s─â vând─â produsul respectiv.

Dar ce este r─âu în a promova un anumit produs ca „superaliment” atâta timp cât acesta chiar are calit─â╚Ťi nutri╚Ťionale dovedite?

Ei bine, exist─â riscul ca unii oameni s─â cad─â în aceast─â capcan─â a promov─ârii excesive a unui anumit produs ╚Öi s─â evite consumul alternativ ╚Öi a altor produse, care pot fi în egal─â m─âsur─â la fel de s─ân─âtoase ╚Öi pline de nutrien╚Ťi.

Varietatea în dieta noastr─â zilnic─â este foarte important─â, nu numai pentru a ob╚Ťine beneficiile unei game cât mai diverse de micronutrien╚Ťi (vitamine ╚Öi minerale) ╚Öi macronutrien╚Ťi (carbohidra╚Ťi, proteine, gr─âsimi) dar ╚Öi pentru a preveni consumul prea redus sau, din contr─â, execesiv al unor anumi╚Ťi nutrien╚Ťi.

Iar aceast─â varietate ne face via╚Ťa mai interesant─â, ne dezvolt─â creativitatea atunci când g─âtim cu ingrediente diferite ╚Öi experiment─âm texturi ╚Öi gusturi diferite.

Atunci când e╚Öti atras de ace╚Ö╚Ťi termeni prin care se descriu diverse „superalimente”, încearc─â-le, combin─â-le dar s─â nu cazi în capcana de a consuma exclusiv acel tip de ingredient în detrimentul altora.

În schimb, focuseaz─â-te s─â creezi acea „farfurie ideal─â” cât mai s─ân─âtoas─â care s─â te bucure prin varietate, culoare, arom─â, textura ╚Öi nu în ultimul rând, s─â te bucure ╚Öi vizual. Pentru c─â noi consum─âm mâncarea ╚Öi cu ochii min╚Ťii.

Uite mai jos un ghid cu privire la o farfurie s─ân─âtoas─â care s─â te ajute s─â-╚Ťi creezi mese echilibrate în fiecare zi – fie c─â m─ânânci acas─â sau î╚Ťi preg─âte╚Öti mâncarea pentru prânzul de la serviciu.

Pentru a-╚Ťi construi o diet─â sau un plan alimentar s─ân─âtos ╚Öi echilibrat, uit─â-te în farfuria ta.

Jum─âtate din ceea ce vezi acolo este recomandat s─â provin─â de la fructe ╚Öi legume, iar obiectivul t─âu ar trebui s─â fie ca acestea s─â fie cât mai variate ╚Öi mai colorate.

Pe un sfert din aceast─â “farfurie ideal─â” ar trebui s─â g─âse╚Ö╚Ťi cereale integrale, precum quinoa, ov─âz, orez brun, paste integrale.

Pe un alt sfert din farfuria ta ideal─â ar trebui s─â vezi proteine complete provenite în special din produse vegetale, cum ar fi: fasole, n─âut, linte, nuci, semin╚Ťe. Pe╚Ötele este o alternativ─â mult mai s─ân─âtoas─â decât alte tipuri de carne.

Aceast─â farfurie ideal─â, o po╚Ťi asezona într-un mod moderat, cu uleiuri s─ân─âtoase, precum uleiul de m─âsline, de cânep─â, de soia (provenit din culturi organice, nemodificate genetic), floarea soarelui. Indiferent de cât de s─ân─âtoase sunt uleiurile acestea, nu uita c─â ele vin la pachet cu un numar destul de mare de calorii – aproximativ 120 de calorii la o lingur─â.  

Evit─â, pe cât posibil, uleiurile hidrogenate care con╚Ťin gr─âsimi trans. Gr─âsimile hidrogenate, gr─âsimile trans sau cele nesaturate, cum sunt adesea numite, sunt considerate a fi printre cele mai periculoase tipuri de gr─âsimi cu care venim în contact zilnic prin produsele pe care le cump─âr─âm de la magazin. Printre aceste produse, amintesc margarina, produsele de patiserie, pizza congelat─â, chips-uri, produsele de tip fast-food. 

Aceste gr─âsimi au o consistent─â mai solid─â decât uleiurile vegetale iar produc─âtorii le adaug─â în numeroase alimente procesate industrial, în vederea cre╚Öterii duratei de valabilitate.

Pe lâng─â farfuria ideal─â, consum─â zilnic lichide – ap─â si ceai, cu modera╚Ťie cafea – dac─â ai acest obicei (ideal, f─âr─â zah─âr ad─âugat sau lapte).

Nici s─â nu te gânde╚Ö╚Ťi s─â consumi sucuri carbogazoase, chiar dac─â iar─â╚Öi e╚Ö╚Ťi tentat s─â cazi prad─â marketingului promovat de companiille produc─âtoare (“zero zah─âr” nu înseamn─â c─â acel produs este s─ân─âtos, de exempu).

Înlocuie╚Öte lactatele de provenien╚Ť─â animal─â cu cele vegetale, preparate în cas─â. Chiar nu ai de ce s─â asimilezi în organismul t─âu hormoni care dezechilibreaz─â balan╚Ťa sistemului endocrin feminin, prin consumul regulat sau în exces. Aceste efecte se agraveaz─â odat─â cu aportul administr─ârii hormonilor artificiali sintetici animalelor, în scopul cre╚Öterii produc╚Ťiei de lapte.

Dac─â te sim╚Ťi balonat uneori, suferi de constipa╚Ťie, flatulen╚Ťe, ai alergii sau alte afec╚Ťiuni al─âturate proceselor inflamatorii, încearc─â s─â înlocuie╚Öti pentru o perioad─â laptele de vac─â cu orice alt tip de produs ob╚Ťinut in cas─â din nuci, semin╚Ťe sau ov─âz. 

Nu consuma decât ocazional sucuri ob╚Ťinute din fructe proaspete – când o faci, gânde╚Öte-te c─â de fapt aproape toate elementele  nutritive ale acelui fruct le arunci la gunoi ╚Öi tu consumi de fapt, o mare cantitate de zah─âr.

╚śi, nu în ultimul rând….fii activ! Atunci când î╚Ťi pas─â de s─ân─âtatea ta pe termen lung, atunci când vrei s─â-╚Ťi controlezi greutatea corporal─â, nu este suficient doar s─â dai aten╚Ťie acestei farfurii ideale.

Ca o concluzie, acele alimente incluse pe lista de „superalimente” cu siguran╚Ť─â sunt benefice pentru s─ân─âtatea ta pe termen lung, atâta timp cât le combini, aduci varietate în mesele tale zilnice, dai aten╚Ťie modului de preparare a alimentelor ╚Öi nu cazi prad─â tenta╚Ťiei de a consuma vreme îndelungat─â un anumit tip de produs.

 

 

Fii la curent cu ultimele nout─â╚Ťi!

Vei primi s─âpt─âmânal un newsletter cu re╚Ťete culinare sau informa╚Ťii nutri╚Ťionale. La abonare, prime╚Öti gratuit din partea mea un E-book cu 20 de re╚Ťete detaliate pesco-vegetariene. 

We hate SPAM. We will never sell your information, for any reason.