Care sunt alimentele care nu con╚Ťin gluten?

Dec 17, 2021
 

Ast─âzi î╚Ťi voi vorbi despre GLUTEN. ╚śi î╚Ťi voi face un cadou:)...de fapt, dou─â cadouri. 

Poate te ajut─â, în cazul în care î╚Ťi dore╚Öti sau chiar ai nevoie s─â consumi alimente f─âr─â gluten. Am citit recent o carte scris─â de Mantak Chia ╚Öi Johnathon Dao - "Cei opt vindec─âtori nemuritori". 

În aceast─â carte am g─âsit acest ghid al alimentelor cu ╚Öi f─âr─â gluten, ghid pe care îl împ─ârt─â╚Öesc ╚Öi cu tine acum.

Îl po╚Ťi desc─ârca de mai jos (acesta ar fi primul cadou): 

GHID ALIMENTE GLUTEN

Al doilea cadou const─â într-o combina╚Ťie foarte gustoas─â pe care am încercat-o recent - un mini dovleac umplut cu cereale integrale, meri╚Öoare ╚Öi migdale. Ar putea fi o alegere foarte inspirat─â pentru mesele de s─ârb─âtori - acest mini-dovleac folosit care se g─âse╚Öte la supermarket are o culoare foarte intens─â ╚Öi, în combina╚Ťie cu restul ingredientelor, chiar î╚Ťi bucur─â ╚Öi ochii, nu numai papilele gustative.

Vezi la final re╚Ťeta detaliat─â. 

Pentru c─â acest termen "gluten" are a╚Öa o conota╚Ťie aparte - parc─â nu ╚Ötim cum s─â-l definim exact ╚Öi cum s─â-l identific─âm, î╚Ťi propun un exerci╚Ťiu simplu.

S─â te întorci în timp, la atelierele de la ╚Öcoal─â când ob╚Ťineam lipici din f─âin─â de grâu ╚Öi ap─â. Asta era reac╚Ťia chimic─â pe care o ob╚Ťineam din aceast─â combina╚Ťie - o past─â lipicioas─â cu care puteam s─â facem tot felul de experimente. 

Asta ob╚Ťinem în stomacul nostru atunci când consum─âm pâine alb─â ╚Öi produse de patiserie - un lipici care, în cazul multor persoane care au intoleran╚Ť─â la gluten, chiar provoac─â foarte multe nepl─âceri, precum flatulen╚Ť─â, balon─âri, crampe abdominale, diaree, oboseal─â excesiv─â. 

Grâul are o capacitate foarte mare de a forma mucoas─â si are un con╚Ťinut mare de gluten (adic─â proteina care se reg─âse╚Öte în anumite cereale).

Aceast─â protein─â poate bloca absorb╚Ťia nutrimentelor în corp prin intestine. 

Cum în supermarketuri - de unde majoritatea dintre noi ne facem cump─âr─âturile - g─âsim multe sortimente de pâine din f─âin─â de grâu cu un înalt grad de procesare, lipsit─â de fibre, nutrimente ╚Öi plin─â de gluten - cel mai indicat ar fi s─â reducem pe cât posibil acest tip de produs ╚Öi s─â-l înlocuim (dac─â nu putem renun╚Ťa la pâine) cu produse din f─âin─â integral─â. 

╚śi acest lucru este valabil inlcusiv pentru paste f─âinoase - verific─â eticheta nutri╚Ťional─â ╚Öi f─â alegeri mai inspirate - cum ar fi paste din cereale integrale, precum alacul sau secara. Aceste produse le vei g─âsi mai degrab─â în magazinele naturiste decât în supermarketuri. 

Câteva cereale care nu con╚Ťin gluten ╚Öi pe care ai putea s─â le introduci în alimenta╚Ťia ta, ar fi: quinoa, hri╚Öca, orezul brun, amarantul ╚Öi meiul. 

╚śi pentru c─â meiul nu prea î╚Öi are locul bine-meritat în buc─ât─âria noastr─â, î╚Ťi las mai jos o idee de a aduce pe masa ta aceast─â cereal─â minune, care, al─âturi de germeni, quinoa, in, ╚Ötevia, lucerna, floarea soarelui, algele salbatice verzi ╚Öi cele albastre, orzul verde ╚Öi patrunjelul - face parte din cele 12 super alimente, asa cum sunt ele prezentate de Gillian McKeith in cartea sa "Hrana vie pentru sanatate". 

Este p─âcat sa nu folosim meiul mai des în combina╚Ťiile noastre - fierbe foarte repede, preia gustul condimentelor diverse si aduce cu sine foarte multe beneficii s─ân─âta╚Ťii noastre (fiind o surs─â bogat─â de magneziu, meiul scade tensiunea arterial─â, dar ╚Öi riscul de infarct, mai ales în cazul persoanelor care sufer─â de arteroscleroz─â ori diabet, scade nivelul de zah─âr din sânge ╚Öi este bogat în antioxidan╚Ťi – ca s─â enum─âr doar câteva dintre aceste beneficii). 

---

Mini-dovleac umplut cu orez și mei

Un mini-dovleac, sp─âlat ╚Öi uns cu ulei de m─âsline ╚Öi pres─ârat cu sare de mare - se înf─â╚Öoar─â în hârtie de copt - eventual, o po╚Ťi capsa ca s─â formezi un spa╚Ťiu etan╚Ö, pentru a se g─âti la abur. Dovleacul se preg─âte╚Öte în forma integral─â, urmând a fi t─âiat capacul ╚Öi scos miezul din interior, dup─â ce s-a copt. Nu trebuie l─âsat execesiv la cuptor, dac─â îl poti p─âtrunde cu furculi╚Ťa ╚Öi este ferm, atunci este preg─âtit. Ideea este s─â p─âstr─âm pe cât posibil nutrien╚Ťii din dovleac ╚Öi s─â nu afect─âm culoarea acestuia. 

Se umple dovleacul cu un mix de 3 feluri de orez - alb, integral ╚Öi negru. Pentru a te surprinde cu diferite gusturi ╚Öi arome, po╚Ťi încerca pentru fiecare tip de orez pe care îl fierbi separat, diferite condimente. De exemplu, la orezul alb, po╚Ťi folosi sare ╚Öi turmeric. Orezul integral îl poti fierbe cu un mix de condimente (eu am foloist, de exemplu "5 spices" de la Abido - am g─âsit la un magazin libanez - con╚Ťine scor╚Ťi╚Öoar─â, boia dulce, piper negru, chimion, cui╚Öoare).

La orezul negru, pentru un plus de savoare, po╚Ťi ad─âuga la final, dup─â ce s-a fiert, 1-2 linguri de crem─â de cocos. Meiul se fierbe, de asemenea, separat. La final, se amestec─â cele 3 tipuri de orez cu meiul, se adaug─â meri╚Öoare confiate (dac─â g─âse╚Öti meri╚Öoare proaspete, po╚Ťi ad─âuga pentru un plus de savoare ╚Öi prospe╚Ťime) ╚Öi migdale hidratate. 

Se poate servi cu un sos de rodie pentru a accentua aroma merișoarelor.

 

Fii la curent cu ultimele nout─â╚Ťi!

Vei primi s─âpt─âmânal un newsletter cu re╚Ťete culinare sau informa╚Ťii nutri╚Ťionale. La abonare, prime╚Öti gratuit din partea mea un E-book cu 20 de re╚Ťete detaliate pesco-vegetariene. 

We hate SPAM. We will never sell your information, for any reason.